WAT INSPIREERT… MARCELINE SCHOPMAN

Marceline Schopman is gemeenteraadslid voor de Partij van de Arbeid. Ze is woordvoerder in de commissie Beheer en voorzitter van de commissie Ontwikkeling. Daarnaast geeft ze parttime Nederlands aan de opleiding CIOS van het Nova College en is ze regelmatig werkzaam als dagvoorzitter en mediatrainer.

Afbeelding

Waar houdt de commissie Beheer zich mee bezig?
,,Met alles wat los en vast zit in de stad. Dat gaat dus over de inrichting van straten, parkeren, afval, riolering en speelplekken tot en met duurzaamheid; en alles wat daar tussen zit.  Allerlei zaken waar mensen mee te maken hebben.’’

Zoals de herinrichting van de Merovingenstraat in Haarlem-Oost?
,,Dat is een voorbeeld van waar het mis is gegaan. De straat is opnieuw geasfalteerd met de plaatsing van een middenberm met paaltjes. Gevaarlijk voor de fietsers, die in het gedrang komen en niet zoals was afgesproken. Daar moet je dan als raadslid bovenop zitten, om het gesprek opnieuw aan te gaan en de wethouder te bewegen de straat opnieuw aan te passen ten behoeve van de veiligheid van de fietsers. Er ligt nu een voorstel van wethouder Lukas Mulder om de straat opnieuw aan te pakken, waarbij o.a. fietsstroken zullen worden aangebracht en die midden geleiders verdwijnen.. Daar word ik vrolijk van als ik dat weet te herstellen in het belang van de Haarlemmers. Het raadswerk beschouw ik als mijn bijdrage aan Haarlem, om de stad nog mooier te maken dan-ie al is.’’

Afbeelding

Het lijkt me een enorme klus om aandacht te kunnen schenken aan zoveel Haarlemse zaken…
,,Dat is zo, maar aan de andere kant kom je als raadslid ook op plekken waar je normaal gesproken niet zo snel komt. Haarlem wordt op die manier nóg meer jouw stad, die voel je tot in je vezels. Bij het besturen van een stad draait het er volgens mij om over hoe je met elkaar omgaat. Het is belangrijk om zaken die spelen goed te communiceren, een kwestie van een goede balans tussen  ‘zenden’ en ‘ontvangen’; het een kan niet zonder het ander. Dat vereist een gedegen voorbereiding en grote zorgvuldigheid. Mijn standpunt is: je doet het goed of je doet het niet.’’

Met een groot gevoel voor rechtvaardigheid..
,,Dat heb ik altijd al gehad. Het zit in mijn hart gebakken. Wij waren met vijf kinderen thuis en hebben dat sociale van huis uit meegekregen; ‘samen spelen, samen delen’. Ik weet nog dat ik als kind van een jaar of vijf aan het zwemmen was in Groenendaal, toen ik zag dat een jongetje met een verstandelijke beperking werd gepest door een groep oudere knullen van een jaar of dertien, veertien. Onder water duwen enzovoort. Ik heb ze als kleuter volledig uit staan foeteren; en met succes.  Ze waren zo verbijsterd dat ze afdropen. Ik vind dat mensen voor  elkaar op moeten komen. Het gaat niet om ‘ik’, maar om ‘wij’!

 Wat doe je om te ontspannen?
,,Ik vind het leuk om naar musea te gaan en naar de film, en dat is dan meestal in de Filmschuur. Films die ik in de afgelopen periode heb gezien zijn ‘La Grande Bellezza’ en ‘The Selfish Giant’. Allebei aanraders.’’

Afbeelding

Van welke muziek hou je?
,,Ik hou van heel veel soorten muziek, van Randy Newman tot aan Fools Garden of Armin van Buuren. Bij Randy Newman kan ik de teksten waarderen, bij hem zijn de teksten poëzie. En door mijn kinderen kom ik in aanraking met muziek van bijvoorbeeld Armin van Buuren. Regelmatig staan we met zijn allen na het wakker worden te springen op dance-muziek, met de tandenborstels in de hand.’’

INTERVIEW EN FOTO’S: PAUL LIPS

Plaats een reactie