UITVOERING CANTO OSTINATO ALS LANG GEKOESTERDE DROOM

De Haarlemse Daphne Engel heeft initiatief genomen om een bijzonder concert te verwezenlijken: een uitvoering van ‘Canto Ostinato’ op vier vleugels in de Grote of St. Bavokerk aan de Grote Markt. Het concert wordt zaterdagavond gegeven door het Simeon Kwartet, bestaande uit Emile Engel, Cathelijne Maat, Esther Scheerder en Rien Wulffraat.

Daphne Engel

Daphne Engel

Daphne Engel is een zogeheten import-Haarlemmer. In het dagelijks leven is zij actief als stewardess en woonde lange tijd in Amsterdam. De landelijke hoofdstad was het aanvankelijk helemaal voor haar. De liefde deed haar naar de Spaarnestad verhuizen. ,,Ik vindt het fantastisch in Haarlem, ik heb het hier heel erg naar mijn zin’’, zegt ze er nu over. Ze benaderde Spaarnestroom persoonlijk om aandacht te vragen voor haar initiatief.

kwartetMaar eh… Emile Engel… zelfde achternaam??
,,Emile Engel is mijn vader. Al begin jaren zeventig bezocht hij Haarlem en was toen al onder de indruk van de Grote Kerk. Hij dacht toen bij zichzelf: stel je voor dat ik hier ooit eens in deze kerk zou kunnen optreden.’’

Waar komt jouw familie vandaan?
,,Uit Lichtenvoorde, in de Achterhoek in Gelderland. Mijn vader is uitvoerend musicus en dirigent. Hij leidt diverse orkesten in verschillende steden en maakt sinds 1996 deel uit van het Simeon Kwartet. Als kind ging ik wel eens mee als de Canto werd uitgevoerd. Dan vroeg ik aan mijn ouders: ‘Mag ik m’n walkman mee, want dat stuk duurt zó lang’. Maar gaandeweg ben ik klassieke muziek steeds meer gaan waarderen. ‘Canto Ostinato’ vind ik nu onwijs gaaf. Je ziet ook dat mensen er rustig van worden.’’

Simeon ten Holt

Simeon ten Holt

Simeon ten Holt (1923-2012) schreef de tonale compositie ‘Canto Ostinato’ in de periode 1973-1976. Het stuk ging op 25 april 1979 in première in Bergen. Canto (cantate) verwijst naar ‘melodie’, Ostinato verwijst naar ‘herhaling’. De Bergense componist had uitgesproken opvattingen over de manier van uitvoeren van zijn werk: ‘Mijn composities ontstaan zonder een vooropgezet plan en zijn als het ware de neerslag van een tocht die gericht is op een doel dat niet bekend is. Veel tijd, geduld en discipline zijn de voorwaarden voor het produktief maken van een (genetische) kode die uiteindelijk bepalend is voor vorm, struktuur, lengte, bezetting, etc. Zo’n proces is moeizaam omdat het zicht op die genererende kode voortdurend vertroebeld wordt door het menselijk tekort en de eigen wil, en het moet hebben van momenten van helderheid en vitaliteit. En dan, de zee spoelt en slijpt, de tijd kristalliseert.’

1024px-Canto_OstinatoZaterdagavond gaat de langgekoesterde wens van je vader in vervulling…
,,Op vier vleugels, zoals Simeon ten Holt het bedoeld heeft! Er komen vier Fazioli-piano’s te staan bij de preekstoel. De Fazioli wordt gezien als de Mercedes onder de vleugels. Ik had tegen mijn vader gezegd: ‘zo’n concert regel ik wel even’. Maar ik sta versteld van wat er nog allemaal bij komt kijken. Ik ben dan ook heel blij met de hulp van koster Bas Romeijn, van wie ik alle medewerking krijg.’’

Emile Engel schrijft op de website van het Simeon Kwartet:
,,Ik heb een heerlijke partij (IV). Deze partij geeft mij zoveel ruimte om een eigen invulling te geven. Maar Canto is ook het werk dat mij verbindt met drie fantastische pianisten en personen met wie ik een speciale band heb gekregen. Want Canto vereist meer dan alleen goede techniek. Canto vraagt juist chemie tussen pianisten.’’

handenGaat het publiek ook achterover liggen tijdens de uitvoering?
,,Het is geen ligconcert, zoals die regelmatig door Jeroen en Sandra van Veen in schouwburgen worden gegeven. Maar het publiek mag rondlopen en rondkijken tijdens het concert. Er kunnen zo’n zeshonderd mensen aanwezig zijn bij het concert. De lengte staat niet vast. Het kan een uur duren, maar ook langer.’’

DaphneEngelTot slot, ik zie je stralen. Het lijkt wel of je bijna niet kunt wachten tot het zaterdagavond 13 juni één minuut voor acht is…
,,Ik vind dit zó gaaf joh. Ik krijg er echt energie van. De pianisten, de compositie, de vleugels, het licht, het publiek… ik hoop dat alles zal gaan zweven.’’

PAUL LIPS

Canto Ostinato op 4 vleugels in de Grote of St. Bavokerk Haarlem, zaterdag 13 juni. Aanvang 20.00 uur. Toegang 25,- euro (tot 18 jaar 15,- euro). Kaartverkoop: http://www.facebook.nl/cantoindebavo of aan de kassa.

unnamed

Advertenties

One thought on “UITVOERING CANTO OSTINATO ALS LANG GEKOESTERDE DROOM

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s