OP SPEELSE WIJZE TAALKENNIS VERGROTEN BIJ DE ZOMERSCHOOL

NatasjaTerheijden1-bewerkt2

Natasja Terheijden is projectcoördinator bij de KinderUniversiteit Haarlem en deze dagen razend druk met de zogeheten ‘Zomerschool’, waar leerlingen uit eind groep 6,7 en 8 met een taalachterstand worden bijgespijkerd. ’s Ochtends krijgen de leerlingen les in het Stedelijk Gymnasium, ’s middags gaan ze de stad in voor speciale, leerzame excursies. Uiteindelijk wordt er ook een krant gemaakt waarin de ervaringen worden verwerkt. De Zomerschool ging maandag 7 juli van start en duurt twee weken.

Dat lijkt me helemaal niet leuk, dat je in de grote vakantie nog eens naar school moet…
,,Op het eerste gezicht lijkt dat niet leuk, maar door de manier waarop wij de lessen verzorgen maken de deelnemers op speelse wijze kennis met woorden die ze wellicht nog niet kenden. De bedoeling van de Zomerschool is om die woordenschat van de leerlingen te vergroten. Vaak zijn de leerlingen tweetalig opgevoed en is er sprake van een achterstand. Wij willen ze precies dat zetje meegeven dat ze nodig hebben.’’

foto-2

Hoe is de Zomerschool ingericht?
,,’s Ochtends van negen tot één zijn de klassikale lessen verdeeld over drie groepen in lokalen van het Stedelijk Gymnasium aan het Prinsenhof. Met die locatie zijn we heel blij, omdat het Stedelijk zo mooi in het centrum ligt. Tussen één en vier uur doen we de excursies naar bijvoorbeeld Teylers Museum of de Rechtbank. Uiteraard zijn er eet-en drinkpauzes en we zijn ook erg blij dat we gebruik mogen maken van de gymzaal. Daar kan op gezette tijden even worden gesport.’’

foto-3

Qua excursies heeft de binnenstad van Haarlem natuurlijk veel te bieden…
,,Dat varieert van het bouwen met Lego in het ABC Architectuurcentrum tot het naspelen van een rechtszaak in de Rechtbank of een bezoek aan het Stadhuis. Ook doen we een rondvaart over het Spaarne, omdat Haarlem vanaf het water weer een heel ander beeld geeft.’’

En wat lees ik nu, krijgt Haarlems Dagblad concurrentie van de Zomerschool?
,,De bedoeling is dat de leerlingen hun ervaringen verwerken in een zelfgemaakte krant. Op A3-vellen zullen ze door middel van knippen en plakken verhaaltjes in een krantensjabloon zetten. Op die manier zijn ze alweer bezig met formuleren en taal hanteren.’’

NatasjaTerheijden5-bewerkt-web

Hoe is het om werkzaam te zijn bij de Zomerschool en de KinderUniversiteit Haarlem?
,,Voor mij is dit superleuk om te doen. Als projectcoördinator kom ik met heel veel verschillende mensen in aanraking. De Zomerschool komt voort uit de KinderUniversiteit Haarlem. Het doel is om het aanwezige talent aan te sporen en de kansen op een succesvolle toekomst te vergroten. Als wij daar met z’n allen een positieve draai aan kunnen geven zijn we een eind op weg.’’

PAUL LIPS
Foto’s: PL, KinderUniversiteit Haarlem

Meer informatie via:
http://www.kinderuniversiteithaarlem.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s